Alaska este un stat american situat în extremitatea nord-vestică a Americii de Nord. Diviziile administrative canadiene ale British Columbia și Yukon frontierează statul la est, cea mai extremă parte a sa fiind cea de vest, Attu Island, și are o graniță maritimă cu Rusia, spre vest, peste strâmtoarea Bering. La nord sunt mările Chukchi și Beaufort – părțile de sud ale Oceanului Arctic. Oceanul Pacific se află la sud și la sud-vest. Este cel mai mare stat din Statele Unite pe zonă și a șaptea cea mai mare diviziune subnațională din lume.
În plus, este al treilea cel mai puțin populat și cel mai slab populate din cele 50 de state din Statele Unite; cu toate acestea, este de departe cel mai populat teritoriu aflat în cea mai mare parte la nordul paralelei 60 din America de Nord, populația sa (total estimată la 738.432 de către Biroul de recensământ al SUA în 2015 [5] ) mai mult decât cvadrupling populațiile combinate din nordul Canadei Groenlanda. Aproximativ jumătate dintre locuitorii Alaska trăiesc în zona metropolitană Anchorage. Economia Alaska este dominată de industria pescuitului, gazelor naturale și a petrolului, resurse pe care le are din abundență. Bazele militare și turismul reprezintă, de asemenea, o parte semnificativă a economiei.
Statele Unite au cumpărat Alaska din Imperiul Rus pe 30 martie 1867, pentru 7,2 milioane de dolari, la aproximativ 2 cenți pe acru (4,74 USD / km2). Zona a trecut prin mai multe schimbări administrative înainte de a fi organizată ca teritoriu în 11 mai 1912. A fost admis ca statul 49 al Statelor Unite la 3 ianuarie 1959.
In aceasta excursie am optat pentru o croaziera de 7 zile cu plecare din Vancouver urmata pe toata coasta Alaskai pana in capitala Juneau. Sa incepem cu Anchorage o aşezare crescută parcă din inima unui fiord secular – peisajul capătă noi proporţii. Spiritul locului este sălbatic şi liber… lumea eschimoşilor, care reprezintă doar 17% din populaţia Alaskăi, devine, în mod curios, cea mai mare sursă de venit pentru turismul local. Animale sălbatice, venite din încăperile lumii lor, pângarite de sânge și cunoscute prin cruzimea lor, acum împăiate, ne întâmpină prietenoase în faţa magazinelor: lupi polari, urşi, însoţiţi de lei de mare, foci sau balene. toate focalizează atenţia vizitatorilor… eschimoşi, în mărime naturală sau în miniatură, îmbrăcaţi în blănuri „tratate” cu grăsime de focă pentru izolare termică, însoţiţi de uneltele lor rudimentare de vânătoare şi pescuit, măşti şi toteme, sunt blazonul local cel mai vandabil.
Urmatorul orasel pe care l-am vizitat a fost vizitat a fost Ketchikan un oras aproape de vârful sudic al Alaska, unde Panhandle se aruncă adânc în Columbia Britanică, se află Ketchikan, cel mai mare oraș al patrulea oraș, stridat pe o zonă îngustă de coastă pe insula Revillagigedo, care se învecinează cu Tongass Narrows. Ketchikan este cunoscut pentru pescuitul de somon comercial și patrimoniul indigen Haida și Tlingit – nu există un loc mai bun în Statele Unite pentru a vedea poli de totem în toată gloria lor plină de culori. În fiecare an, între mai și septembrie, Ketchikan se îndreaptă spre un milion de pasageri de croazieră, un potop care transformă orașul într-un circ circulant. Unii crucișari stau în oraș, făcând legătura între magazinele de suveniruri și totemurile emblematice ale lui Ketchikan. Alții se plimbă pe bărci sau pe hidroavioane care se îndreaptă spre măreția gotică a Monumentului Național Misty Fiords, o zonă de sălbăticie din apropiere.
Pe tot parcursul croazierei am avut prilejul sa vedem peisaje superbe, locuri spectaculoase ceva fantastic, inclusiv nava de croaziera CELEBRITY MILLENNIUM a avut o servire si un comfort exceptional, chiar pe vas am avut ocazia sa intalnim si un manager roman care ne-a ajutat mult inclusiv cu sfaturi.
Mergem mai departe si am mai facut un popas in Portul Skayway este o oprire populara pentru navele de croaziera, iar comertul turistic reprezinta omare parte a activitatii Skagway caile rutiere WHITE PASS si YUKON ROUTE, o parte a trecutului minerier al zonei, sunt in prezent in functiune exclusiv pentru comertul turistic si se desfasoara pe parcursul lunilor de vara.
Skagway face parte de asemenea, din setarea pentru cartea lui Jack London „THE CALL OF THE WILD”, cartea luiWill Hobbs „Janson”s Gold, filmul lui John Wayne „Nordul spre Alaska” a fost filmat in apropriere. Aici am optat pentru o excursie Yukon Route care a fost o alegere minunata ne-am plimbat cu un tren vechi superb si pe tot parcursul peisajele au fost fara cuvinte.
Capitala Juneau este fabuloasa si este amplasata la baza muntelui Juneau si pe canalul de pe insula Douglas. Orasul are o populatie de 32.406 locuitori si este al doilea oras ca marime din Alaska dupa Anchorage si pe timpul turistilor populatia creste cu 6000 de oameni pe zi care viziteaza capitala.
Juneau este destul de neobișnuit printre capitalele americane (cu excepția Honolulu, Hawaii), deoarece nu există drumuri care să lege orașul de restul Alaska sau de restul Americii de Nord (deși serviciul feribot este disponibil pentru mașini). Absența unei rețele rutiere se datorează terenului extrem de accidentat din jurul orașului. Aceasta, la rândul său, face din Juneau un oraș insular de facto în ceea ce privește transportul, deoarece toate mărfurile care vin și ieșesc trebuie să meargă cu avionul sau cu barca, în ciuda faptului că orașul se află pe continentul alaskan.
Downtown Juneau se situează la nivelul mării, cu tides medie de 5 metri, sub munți abrupți de aproximativ 1100 m până la o înălțime de 1200 m. În fața acestor munți se află terenul de gheață Juneau, o masă mare de gheață din care circulă aproximativ 30 de ghețari; două dintre acestea, Ghețarul Mendenhall și Ghețarul Lemon Creek, sunt vizibile din sistemul rutier local. Ghețarul Mendenhall se retrage treptat; fața sa frontală este în declin atât în lățime cât și înălțime.
Aici am fost intr-o experienta superba cu elicopterul pe Gheţarul Mendenhall, o zonă care se află în partea de sud-est a Statelor Unite ale Americii, în Alaska. Această zonă splendidă a fost descoperită la începutul secolului al XIX-ea şi începând cu anul 1950 experţii monitorizează permanent temperaturile şi nivelul gheţii. Temperaturile sunt într-o continuă creştere, iar specialiştii afirmă că acest paradis îngheţat ar putea dispărea dacă Mendenhall nu va fi protejat prin aparaturi moderne care să asigure nivelul optimp de gheaţă. Am fost intr-o calatorie cu saniile trase de hasky o experienta frumoasa si parca te vezi intr-o alta lume uitata de timp.